Skip to main content

Spoza tęczy - Drzewa i kolor BRĄZOWY

Po kilku miesiącach przerwy wracamy do projektu Spoza Tęczy. We wrześniu zajęłyśmy się kolorem czarnym, TUTAJ możesz poczytać co wówczas wymyśliłyśmy.

Teraz przyszła kolej na kolor brązowy.
Plan, który miałam na omawianie poszczególnych kolorów uległ małej zmianie ... jak to u nas bywa.

Tak więc:

  • z książeczki "A Song of Colours" czytamy wiersz o wybranym przez nas kolorze.
  • omawiamy słownictwo użyte w wierszu
  • rozmawiamy o innych rzeczach/przedmiotach/zwierzętach/roślinach w interesującym nas kolorze
  • robimy pracę plastyczną związaną z danym kolorem
  • (piszemy własny kolorowy wierszyk - jeśli Ania ma twórczą wenę do tego)

Rozpoczęłyśmy od wiersza z książeczki "A Song of Colours". Przy okazji Ania poznała nowe angielskie określenia na różne odcienie brązu, czy Wy również je znacie?
umber - umbra
ochre - ochra
tan - żółto-brązowy
honey-gold - miodowo-złoty
mahogany - mahoniowy
sienna - sjena
sepia - sepia
sand - piaskowy

Następnie zajęła się (pod okiem starszej siostry) mieszaniem farb by otrzymać różne odcienie brązu:


Wyszukała również wszystkie "brązowe kredki":


Następnie wyruszyłyśmy na poszukiwanie rzeczy w kolorach brązu. Nie musiałyśmy iść daleko - wystarczyło rozejrzeć się dookoła mieszkania. 





Rozglądając się dookoła Ania zauważyła, że prawie wszystkie brązowe rzeczy są wykonane z ... drewna. A z czego jest drewno? Z drzew.
Wybrałyśmy się więc na dwór, by przyjrzeć się dokładnie drzewom rosnącym dookoła domu (dosłownie dookoła). Bardzo dokładnie oglądałyśmy korę drzew. Porównując różne drzewa Ania odrysowywała ich korę.

Figowiec


Bambus

Wiśnia japońska

Guawa

Araukaria

Palma

Magnolia
Ania doszła do następujących wniosków:

  • różne drzewa mają korę w różnych odcieniach brązu i zieleni
  • młody bambus jest zielony, a stary brązowo-szaro-bury
  • kora guawy jest bardzo gładka i ma fajne ciemniejsze plamy
  • korę araukarii bardzo trudno odrysować, bo jest tak nierówna
  • kora palmy jest w paski
Tym razem zajęłyśmy się drzewami. Co nam wpadnie do głowy już niedługo? Zobaczymy...

A na razie poczęstujcie się brązowymi ciasteczkami owsianymi i pierniczkami. Smacznego!



Wpis powstał w ramach projektu "Spoza tęczy". Kolorowe pracy innych dzieci biorących udział w projekcie można podziwiać TUTAJ.


Comments

  1. Brawo, za różnorodność w nauce. Zaciekawiło mnie to, że wybrałyście na początek takie dwa bure kolory, zamiast jakiś żółty, czy zielony. Nietypowo :)Pozdrawiam serdecznie.

    ReplyDelete
  2. Umbra, ochra i inne - ho, ho, sporo, niektórych nie znałam.
    Wszystkie brązowe kredki - to podobne do mojej córki ;-)
    Kory drzew - zawsze chciałam to zrobić (może wiosną?).
    Pozdrawiam :-)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Animals Classification Lapbook

Last week Jaś has been very busy working on the animal classification lapbook. Lately it's been very difficult to get him interested in doing any kind of project, but to my surprise he has finished this lapbook in just a few days! I am really proud of him. I used a ready lapbook template from the wonderful Homeschool Share website, but I asked Jaś to writ all the information in his own handwriting instead of just printing the prepared text. Here are the photos of his lapbook: Jaś adding the finishing touches to the lapbook cover: Lapbook cover: The inside of the lapbook: Inside 'Classifying Living Things ': Animals with and without backbones are called:  Inside 'What are the four main Invertebrate Classes?': Inside 'What are the five Vertebrate Classes?': Mollusk characteristics Annelid characteristics: Arthropod characteristics: Echinoderm characteristics: Fish characteristics: Reptile char

Czworokąty - lapbook

Niedawno pisałam o Jasia lapbooku o TRÓJKĄTACH . Teraz czas na pokazanie naszego lapbooka o CZWOROKĄTACH.  Praca w toku Już prawie gotowy Strona tytułowa Kilka słów o trapezach Równoległoboki I na koniec - prostokąty i kwadraty Taka forma uporządkowania wiadomości geometrycznych bardzo Jaśkowi odpowiada. Wszystko jest przedstawione jasno i przejrzyście. No i zawsze można wrócić do takiego lapbooka, otworzyć go i przypomnieć sobie co nie co.

Skąd się bierze 13-ty miesiąc w roku?

Tak zwany kalendarz chiński jest kalendarzem księżycowo-słonecznym, gdyż jest oparty na ruchu księżyca i słońca. Często jest też nazywany kalendarzem księżycowym, kalendarzem rolniczym 農曆 [nónglì] , kalendarzem Yin 陰曆 [yīnlì] lub też starym kalendarzem 舊曆 [jiùlì]. Czy wiecie, że czasami w kalendarzu księżycowym jest 13 miesięcy? I właśnie w tym roku będziemy mieć taką sytuację. Miesiąc to czas pełnego obrotu Księżyca wokół Ziemi. Księżyc okrąża Ziemię w ciągu 27,3 dnia. Z kolei Ziemia okrąża Słońce w 365 dób, 5 godzin, 48 minut i 46 sekund. Po obliczeniach okazuje się, że jeden rok słoneczny równa się 12 7/19 miesiąca księżycowego lub też 19 lat słonecznych równa się 235 miesiącom księżycowym. Jest to podstawa kalendarza księżycowo-słonecznego, a więc również kalendarza chińskiego. Innymi słowy: Chiński kalendarz opiera się na fazach księżyca. Miesiące chińskie zaczynają się od nowiu i pełnia księżyca wypada 15 dnia miesiąca. Ponieważ nów jest co 29½ dnia, chińskie miesiące kale